;کارآموزی و کارروزی

دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی

;کارآموزی و کارروزی

دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی

گزارش کارآموزی شرکت صنعتی و ماشین آلات معدنی آستو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی شرکت صنعتی و ماشین آلات معدنی آستو

کلیاتی در مورد شرکت
شرکت ماشین سازی و سازه های صنعتی استو در زمینه ساخت سالن های صنعتی و سازه های فلزی فعال می باشد. گستره فعالیت این شرکت در بر گیرنده ساخت پل های معلق، مخازن هوایی، پل های فلزی، انواع مخازن تحت فشار، برج های خنک کننده نیروگاهی (کندانسور)، سیلوهای ذخیره سیمان، سیلوهای کروی، اسکله های فلزی، فیدر و تجهیزات فلزی کارخانجات و معادن، ساخت stack, duct, casing نیروگاه ها براساس آخرین استانداردهای جهانی تحت استاندارد ASTM و ASME و استاندارد جوشکاری AWS-D.I.I و گواهینامه ایزو 9001 نسخه 2000 و گواهینامه جوش ایزو 2-3834 نسخه 1994 و گواهینامه مدیریت بهداشت و ایمنی OHSAS 18001 نسخه 1999 و گواهینامه شناسایی GSI. شرکت ماشین سازی و سازه های صنعتی استو با در اختیار داشتن کارگاه ساخت در زمینی به مساحت دویست و بیست هزار مترمربع، شامل 20000 مترمربع سوله سرپوشیده و 3000 مترمربع سالن روباز جهت ساخت و مونتاژ قطعات و همچنین 5000 مترمربع ساختمان های اداری و رستوران و انبار سرپوشیده، آمادگی کامل و لازم را جهت ساخت و مونتاژ قطعات و اسکلتهای فلزی دارا می باشد.
گزارش کارآموزی شرکت صنعتی و ماشین آلات معدنی آستو

فهرست مطالب

انواع جوشکاری
اصول فرآیند جوشکاری با پرتو الکترونی
چگالی توان
جریان پرتو
فاصله بین آند وکاتد
سرعت جوشکاری
اجزا ماشین جوشکاری پرتو الکترونی
منبع قدرت
محفظه کار
تجهیزات ولتاژ پایین
تجهیزات افزودن سیم جوش
نکات تکنیکی فرآیند جوشکاری با پرتو الکترونی
روش های آماده سازی در فرآیند جوشکاری با پرتو الکترونی
مزایای جوشکاری با پرتو الکترونی
قرار دادن قطعه در خلا
عدم پایداری طولانی مدت پرتو
مهمترین فلزات وآلیاژهایی که با این روش جوشکاری می شوند
مهمترین صنایعی که از این فرآیند استفاده میکنند
لیست تجهیزات مورد نیاز
پلاسما چیست
دامپ تراک
لودر
گریدر
عملیات با گریدر

    

دانلود فایل


گزارش کارآموزی اجرای پروژه مسکونی


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی اجرای پروژه مسکونی

اولین باری که انسان از نعمت سر پناه بر خوردار گشت فرو رفتن خشکی در آب و پناهنده شدن انسان و حیوان به غارها و  ار تفاعات بوده است  با پیدایش فصل خشکی انسان مجدداً رو به خشکی آورد که در این تاریخ یعنی تقریباً هزار سال قبل از میلاد مسیح اولین خانه های مسکونی در ایران مشاهده شد که از شاخه برگ در ختان بوجود می آمد پس از مدتی  سر پنا ههااز خشت های گلی و پوشش شاخ و بر گ در ختان ساخته می شد حدود 3000 سال قبل از میلا د با مهاجرت آریائیها به ایران مسکن به صورت خشت و یا آجربا پوشش سفالی بود یا تسلط هخامنشیان در شهرهای یونانی معماری سنگی جای خود را باز کرد در قرن هفدهم ساختمان های موزه با استفاده از آرموتورهای طولی و قطری بجای سنگهای یکپارچه به هم اتصال یافتند و بین ستون ها با قطعات کوچکتر پوشانه شده وبه کمک همین آرماتور ها در قرن هیجدهم  دان ولیت فاصله ی بین ستونها ی کلیسا را با قطعات سنگ پوشانده است لذا در معماری سنگی فلز نقش بزرگی را ایفا نمود با رواج واستفاده بتن و فلزبا هم مهم تر شدزیرا بتن در مقابله با سنگ کمتر تاب کشش را دارد بعلاوه قرا ردادن فلز در داخل بتن خیلی آسان تر از قرار دادن آن در سنگ است اما امروزه چون همانند گذشته نیاز اولیه هر انسانی مسکن می باشد و به علت تراکم بیش از حد شهرها از جمعیت ونیز روی آوردن  صنعت ساختمان سازی به مرتفع ساختن واحد های مسکونی و اداری و همچنین به منظور تامین نیازهای کشاورزی چه از لحاظ راههای ارتباطی و چه از نظر کانالهای آ برسانی  مصرف بتن در قسمت ذکر شده در صنعت ساختمان سازی بسیار زیاد و هر روز بیــشتر می شود.
اجرای  پروژه مسکونی کارآموزی اجرای پروژه مسکونی رشته کارشناسی عمران کارآموزی شرکت رادیه گستر گرگان

فهرست مطالب

مقدمه
شمع بندی چوبی
پی کنی
پی سازی
پی های غیر مسلح
پی های مسلح
انواع فنداسیون های گسترده بتن مسلح
آرماتور گذاری
در بتن ریزی حجیم
1- آرماتورهای طول یا راسته
2- خاموت
3- ادکا
بتن ریزی
دیوارها
دیوارهای حایل
دیوارهای باربر
دیوارهای  زیرزمین
دیوارهای غیرباربر
ستون
نکاتی در مورد ستونهای لاغر
اجرای سقف
اجرای پله
سقف تیرچه و بلوک
محاسن سقف تیرچه بلوکی
معایب سقف تیرچه بلوک
اندود ها
اندودهای هوایی
اندود های آبی
اندودهای خارجی
اندود ماسه آهک
اندود ماسه و سیمان
تخته ماله ای
تگرگی یا ماهوتی
اندود چکشی
آب ساب
اندود شسته
زمان مصرف گچ از لحاظ دما
دوغ آب گچ
اندودها
شفته آهک
اندود سیمان رنگی
گچ
کاشی کاری
ابعاد کاشی
کانالهای تاسیساتی
تاسیسات مکانیکی
سنگ
فرش کف
نصب سنگ روی دیوار
سنگ پلاک
محل های مصرف سنگ
سنگ ازاره
شیشه
در و پنجره
درها
انواع در و پنجره در ساختمان های مسکونی
نماها
درهای خارجی
انواع سنگ چینی


دانلود فایل


گزارش کارآموزی اداره پست


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی اداره پست

ریشه ها و منابع پست در اعمال قرون و اعصار گذشته نهفته است. در کشورهای باستانی مانند چین، ایران، مصر، یونان، امپراطوری روم اثری از پست را می بینیم که از یک نوع سیستم ارتباط افکار یا پیغام آوریهای کتبی و شفاهی است که اساس و سازمان آن را مردانی تشکیل می‌داده اند که با استفاده از چاپارخانه هاو اسب هایی که در مسیر راه قرار می گرفته اند وظایف خود را انجام می داده اند. بدین سان پست درآن زمانها فقط وسیله ای انحصاری در اختیار پادشاهان وشاهزاده گان بوده که به ناچار می بایستی اواخر خود را در دورترین نقاط قلمرو کشورشان ابلاغ نمایند. صومعه ها و کلیساها نیز به نوبه خود به برقراری سرویس مخصوص به خود همت گماشتند و دامنه انشعابات این سرویسها به همان اندازه ایکه مذهب توسعه می‌یافت، گسترده می شد بالاخره تحت تأثیر فعالیت اصناف و پیشه وران و هنگامی که بنیاد زندگی اجتماعی وجود خود را به هم رسانید ، فقط این دسته از مردم یعنی اصناف و پیشه وران به وسیله پستی که در اختیار پادشاهان و صومعه ها و کلیساها بود، توانستند احتیاجات ارتباطی خود را مرتفع نمایند.
این تشکیلات مقدماتی پست که تقریباً حالتی نیمه دولتی و نیمه خصوصی داشت تا قرون وسطی دوام یافت، ولی به زودی معلوم شد که این تشکیلات ابتدایی و محدود قادر نخواهد بود احتیاجات جامعه ای را که دائماً در حال تحول به سر می برد برآورده سازد، از طرفی اختراع چاپ که کم کم آموزش و تعلیمات همگانی را در قشرهای مختلف مردم گسترش می‌داد، باعث افزایش مستمر مبادلات گردید. تحت تأثیر چنین نیازهایی ، پست راهی جز توسعه و گسترش نداشت. اختراع کشتی های بخار و به وجود آمدن راه آهن، برای پست تحول و دگرگونی دیگر را در برداشت. در این زمان ادارات پست این واقعیت را درک کردند که بر ای تسریع در امر مبادلات بین المللی خود در سطحی برابر و موازی با وسایل موجود حمل و نقل چاره ای جز ساده کردن تشریفات و بخصوص یکنواخت و کم کردن نرخهای پستی خود ندارند. در این راستا اشخاص زیر اقدامات مهمی را انجام دادند. که منجر به سازماندهی پست بین الملل گردید:
1)رولاند هیل (ابداع مستمر)
2)فن هرفلوت؛ مطالعاتی دایر بر اتخاذ نرخهای بین المللی ساده و یکنواخت شده بودن در نظر گرفتن هزینه ترانزیت ارائه کرد.
3)فالوئل دویاسی؛ ایجاد یک مجمع پستی جهانی به منظور وضع تعرفه ها و نرخهای پستی ساده یکنواخت (1855)
4)مونتگمری بلر: پیشنهاد تشکیل کنفرانس پاریس درسال 1862
5)هنریخ فن استفان ؛ موفق ترین شخصیت متحول کننده پست بین الملل می باشد که به پیشنهاد وی کنفرانس بین المللی پست در 15 سپتامبر 1874 در شهر برن (سوئیس) با حضور 22 کشور برگزار شد که در تاریخ 9 اکتبر  همان سال یک قرارداد پستی به امضاء رسید که در این قرارداد تأسیس یک اتحادیه پستی جهانی نیز در نظر گرفته شده بود به همین مناسبت ، 9 اکتبر مطابق با 17 مهر به عنوان روز جهانی پست انتخاب گردید. پس از تأسیس اتحادیه پستی جهانی (UPU) در سال 1874، ایران نیز به عنوان بیست ونهمین کشور عضو در سال 1877 م. به اتحادیه مذکور ملحق گردید. در حال حاضر 190 کشور در اتحادیه عضویت دارند . مقر این اتحادیه و نهادهای دائمی آن در شهر برن (سوئیس) قرار دارد. طبق ماده یک اساسنامه اتحادیه، کشورهایی که تحت عنوان UPU این اساسنامه تأیید کرده اند، یک قلمرو و  واحد پستی را برای مبادله متقابل پست نامه ها تشکیل می دهند. آزادی ترانزیت در سراسر قلمرو اتحادیه تضمین شده است. در واقع هدف اتحادیه تأمین سازمان و اعتلای سرویسهای پستی و مساعدت در جهت گسترش همکاریهای بین المللی است. علاوه بر آن اتحادیه مذکور در حدود امکانات برای کمکهای فنی پستی مورد تقاضا کشورهای عضو تشریک مساعی می نماید.
زبان رسمی اتحادیه طبق اساسنامه اتحادیه زبان فرانسه می باشد و زبان انگلیسی نیز در سال 1994 به عنوان زبان کاری اتحادیه تعیین شد و اکثر اسناد و مدارک اتحادیه به زبانهای اسپانیولی – پرتغالی – انگلیسی – عربی – روسی ترجمه می‌شود و هزینة خدمات ترجمه توسط گروه زبانی درخواست کننده تقبل می‌شود.
تعریف پست:
برای پست تعاریف زیادی شده که هر یک از آنها بیانگر تمام یا قسمتی از فعالیتهای پست می باشد که چند نمونه از آن در زیر آمده است.
1)پست عامل ارتباط کتبی بین انسانها است.
2)پست یک شبکه رابطه بین کلیه امور هر جامعه است.
3)پست یک وسیله ارتباطی ارزان قیمت و بسیار مهم داخلی و بین المللی است.
4)پست یک شبکه رابط بین کلیه امور هر جامعه است که در امر جا به جایی مراسلات و افاضات و پول وسایر اوراق بهادار و هر گونه مرسوله ای که مجاز به حمل و نقل آن باشد فعالیت می کند.
کلمة‌پست:
از نظر لغوی ، واژه پست از کلمه سانسکریت Postas «پوستاس» به معنی ثابت می باشد که بعدها به زبان لاتین منتقل شده و در معنی و لفظ دگرگون گشته و به لغت Posta مشتق از اسم مفعول Positus به معنی امانت گذاردن مبدل شده این کلمه در زبان یونانی به صورت پیستولی استعمال شده و در زبان ایتالی نیز به صورت Poste به کار برده می شود.
عملیات مهم پست:
اداوات پست برای انجام خدمات خود چهار عمل مهم که به «چهار عمل اصلی پست» معروف است انجام می‌دهند که عبارتند از:
-قبول مرسولات
-آماده سازی مرسولات
-ارسال مرسولات به مقاصد مربوطه
-توزیع مرسولات به نشانی گیرندگان در مقصد
کلیات:
-شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که در اجرای یک قانون تشکیل آن مصوب 3/8/1366 مجلس شورای اسلامی به مدت نامحدود تأسیس گردیده و اختصاراً شرکت نامیده می شود.
-شرکت سهامی است که دارای استقلال مالی بوده و با توجه به وظایف ، ‌حقوق و اختیارات مقرر در قانون مذکور و قوانین و مقررات پستی، به موجب اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و قانون تجارت اداره می شود.
مرکز اصلی شرکت تهران است و برای انجام وظایف خود می‌تواند در هر نقطه از کشور شعب یا نمایندگیهائی تأسیس و یا عندالقتضاء نسبت به انحلال آنها اقدام نماید.
سرمایه اولیه شرکت پنج میلیارد ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می شود و کلیه سهام آن متعلق به دولت خواهد بود.
موضوع فعالیت شرکت عرضه خدمات و عملیات پستی در تمام مراحل آن با استفاده از آخرین پیشرفتهای تجربی و تکنولوژی ارتباطات و انجام کلیه امور مطابق با شرح وظایف مندرج در ماده 4 قانون تشکیل شرکت می باشد.


دانلود گزارش کارآموزی اداره پست
کار اموزی شرکت پست
کار اموزی شرکت پست برای رشته حسابداری


فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچة پست

تعریف پست:

کلمة‌پست:

عملیات مهم پست:

کلیات:

ارکان شرکت:

قسمت اول – مجمع عمومی (نمایندگان صاحب سهم)

- وظایف و اختیارات مجمع عمومی:

قسمت دوم – هیأت مدیره

وظایف و اختیارات هیأت مدیره

قسمت سوم – بازرسان

وظایف بازرسان به شرح زیر است:

نمودار تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران 

امور مالی (ترازنامه و حساب سود و زیان):

پیشگفتار

تعریف حسابداری

مراحل حسابداری در شرکت پست:

نمونه هایی از صورتهای مالی شرکت:

امین اموال:

وظایف امین اموال:

دفتر اموال:

درآمد:

بخش اول – درآمد نقدی

بخش دوم – درآمد نسیه:

بخش سوم – جمع آوری وجوه وتنظیم مدارک

بخش چهارم – پیش دریافتها

بخش پنجم – اوراق بهادار

قیمت تمام شده خدمات و مرسولات پستی

برخی از انواع خدمات 

فوق العاده ها :

کمک هزینه عائله مندی و اولاد:

حقوق و مزایای کارکنان

اضافه کاری:

فوق العاده اضافه کاری:

نوبت کاری:

پاداش:

مرخصی استحقاقی:

محاسبه حقوق و مز ایا

ثبت حسابداری حقوق و دستمزد

جدول معافیت مالیاتی حقوق بگیران

حق بیمه تامین اجتماعی

حقوق و مزایای معاف از بیمه

حق بیمه سهم کارگر

مزایای پست


دانلود فایل


گزارش کارآموزی کارخانه نوشابه سازی زمزم

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی کارخانه نوشابه سازی زمزم صنایع شیمیایی

آشامیدنی‌ها به طور کلی مواد غذایی هستند که برطرف کننده نیازهای غذایی نیستند، بلکه از آنها برای رفع عطش و مقداری هم محرک هستند، مثل چای و قهوه در یک دسته‌بندی کلی نوشابه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1. آشامیدنی‌های غیرگازدار محرک
2. نوشابه‌های غیرالکلی
3. نوشابه‌های الکلی
دسته اول شامل: قهوه، چای، آشامیدنی‌های کاکائویی و شکلاتی
دسته دوم: آب‌های معدنی و چشمه، آب میوه، شربت و لیمونادها
دسته سوم: آب جو و شراب
آشامیدنی‌ها از اهمیت زیادی در صنعت برخوردار هستند، چون حاوی بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها هستند که  تابع قوانین مربوط به مواد غذایی هستند و از سوی دیگر این فرآیندها در حجم زیادی به مصرف می‌رسند. یک نوشتابه سبک عمدتاً شامل آب، شکر، ترکیبات طعم دهنده یا آب میوه و سایرا فزودنی‌هاست. طعم و مزه محصول نهایی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تولید اینگونه نوشابه‌هاسا که توسط تعادل بین اسیدیته، شیرینی، شفافیت، وجود طعم دهنده، عطر کوورت Tarbidity‌ و تازگی محصول مشخص می‌شود.
کیفیت محصول نهایی به عوامل زیر بستگی دارد:
1. آب مصرفی: که حضو املاح  در طعم نوشابه اثر می‌گذارد. به همین دلیل آب مورد نیاز در صنعت نوشابه‌سازی می‌بایست تصفیه شده و املاح مضر و غیرضروری آن حذف شود.
2. کیفیت قند: یک نوشابه معمولی شامل 11-9درصد قند است که به صورت ساکاروز و قند اینورست Inversugar، گلوکز، فروکتوزات به نوشابه‌های رژیمی قند مصنوعی می‌زنند.
3. افزودن اسیدهای خوراکی: ‌اسید سیتریک و تارتاریک، اسانس‌ها و عطرها.
4. مقدار CO2: اکثر لیمونات‌ها حاوی 8-4 گرم CO2 در لیتر هستند. وجود CO2  در محصول نهایی باعث تازگی نوشابه می‌شود و به علت خاصیت Buctriocide باعث افزایش مدت زمان نگهداری نوشابه می‌شود. 
5. استفاده از سایر افزودنی‌ها: مثل افزودن عوامل ایجاد کوورت. 
تاریخچه و معرفی شرکت: شرکت زمزم گرگان در سال 1352 با سرمایه بخش خصوصی در داخل شهر گرگان تاسیس شد. در ابتدا محصولاتش را با نام پپسی به بازار عرضه کرد. با شروع انقلاب، مدیریت مجموعه تغییر یافته و در حال حاضر وابسته به بنیاد جانبازان می‌باشد.
قرار گرفتن شرکت در داخل شهر گرگان و عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب مناسب، باعث شد که  سازمان حفاظت از محیط زیست پساب خروجی شرکت را به عنوان یکی از آلوده ‌کننده‌های آب دریای خزر به حساب آورد تا اینکه  در سال 1377 مطالعات مقدماتی برای انتقال کارخانه از داخل شهر به مکان فعلی، یعنی در کیلومتر 8 جاده گرگان ـ گنبد، ابتدای روستای اصفهانکلاته آغاز گردید و به تدریج با انتقال دستگاه‌ها از سال 1378 به بعد و نهایتاً در اردیبهشت 1379، عملیات انتقال به اتمام رسید و کارخانه در مکان ذکر شده شروع بکار نمود.
محصولات این شرکت عبارتند از: انواع نوشابه‌های گازدارد با طعم پرتقالی، کولا، لمون لایم، آب آشامیدنی، انواع نوشابه‌های رژیمی (با طعم پرتقالی و کولا)، دوغ گازدار و بدون گاز.
دانلود گزارش کارآموزی کارخانه نوشابه سازی زمزم صنایع شیمیایی
پروژه کار آموزی رشته صنایع شیمیایی کارخانه نوشابه‌سازی زمزم

فهرست  مطالب

مقدمه

تاریخچه و معرفی شرکت

آب

تصفیه‌خانه آب

تانک گچ‌گیرخانه

خط تولید

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET 5/1 لیتری

طرز تهیه نوشابه در ظروف PET 300 سی‌سی

عصاره

آزمایشات شیمیایی

آزمایشات مربوطه به تصفیه‌خانه آب

تصفیه فاضلاب

ویژگی نوشابه‌های گازدار


فایل ورد 37 صفحه و فایل پاورپوینت 43 صفحه می باشد

این گزارش کارآموزی شامل فایل ورد و پاورپوینت می باشد
دانلود فایل

گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM

در این مقاله به معرفی اصول اولیه کارکرد و طرح کلی سیستم پنوماتیکی، ترمز و سیستم فرمان خودروهای زانتیا می پردازیم. این مقاله هم برای نمایندگان سیتروئی و هم متخصصان سیتروئن مفید خواهد بود. وظیفه سیستم تعلیق در یک خودرو جلوگیری از انتقالات تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو به منظور راحتی سرنشین و رانندگی مطمئن می باشد. جهت کسب بهترین نتیجه سیستم تعلیق باید نرم و انعطاف پذیر باشد. که بدین ترتیب امکان حرکت بیشتری برای چرخ ها فراهم می شود. از سوی دیگر برای پایداری بیشتر خودرو، در تماس باقی ماندن چرخها با سطح جاده و نیز کنترل نوسانات در هنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار ضروری می باشد. در سیستم های متداول تعلیق مکانیکی، برآورده کردن تمام این شرایط مشکل می باشد. در خودروی زانتیا فنر لول و کمک فنر با یک گوی هیدروپنوماتیکی جایگزین شده است. اساس کار سیستم هیدروپنوماتیک، همانطور که از نام آن بر می آید بر پایة دو جزء اصلی آن یعنی یک گاز و یک مایع قرار دارد و این نکته مهم به خاطر داشته باشید که یک گاز تراکم پذیر بوده و در حالی که یک مایع غیر قابل تراکم است. در سیستم هیدروپنوماتیک CITROE از Nitrogen به عنوان گاز و از روغن LHM به عنوان مایع سیستم استفاده شده است. کلمه LHM به اختصار به معنای مایع هیدرولیک معدنی یا Liquide Hydraulique Mineral  می باشد. این ماده یک مایع یا روغن هیدرولیکی سبز رنگ بوده که آب را به خود جذب نمی کند. یک دیافراگم از جنس لاستیک مصنوعی، گاز را از مایع در داخل گوی تعلیق جدا کرده و گوی توسط یک پیستون و سیلندر به چرخ متصل می گردد. این گاز همانند یک فنر در سیستم های معموی مکانیکی عمل می کند. هنگامی که باری بر روی خودرو قرار می گیرد گاز مشابه فنر متراکم شده و حجم آن کاهش می یابد و هنگامی که بار برداشته می‌شود گاز منبسط شده و سیستم به وضعیت اولیه خود باز می‌گردد. چنانچه بخواهیم ارتفاع خودرو پس از قرار دادن بار بر روی آن ثابت باقی بماند می بایست مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم تزریق گردد. بنابراین با کم یا زیاد کردن مقدار روغن سیستم می توان ارتفاع خودرو را در حد مطلوب نگه داشت تا بدین ترتیب ملزومات یک رانندگی راحت و مطمئن تأمین شود. قسمتی که این وظیفه را بر عهده دارد تصحیح کننده ارتفاع (Height Corrector) نام دارد. یک تصحیح کننده ارتفاع در جلو و یکی دیگر در عقب خودرو تعبیه شده است. این شیرهای روغن اضافی به گوی وارد یا از آن خارج شده و به مخزن باز گردد. هنگامی که خودرو در ارتفاع (Normal) صحیح خود می باشد. هیچ روغنی در شیرها جریان نمی یابد. چنانچه بار خودرو کاهش یابد و هرمی که متصل به تصحیح کننده ارتفاع است سوپاپ آن را حرکت داده و اجازه می دهد که روغن از گوی باز گشته و ارتفاع تصحیح شود و در حالت عکس هنگام قرار گرفتن بازی در خودرو سوپاپ مربوطه در جهت عکس حرکت کرده و موجب جریان یافتن روغن تحت فشار به داخل گوی شده و ارتفاع افزایش می یابد. یک مکانیزم تأخیر دهنده در تصحیح کننده ارتفاع قرار دارد تا از عکس‌العمل سریع جلوگیری کرده و موجب نرم عمل کردن سیستم و نیز راحتی سرنشینان گردد. سیستم تعلیق همچنین شامل یک اهرم یا تنظیم کننده دستی ارتفاع بوده که بوسیله آن می توان ارتفاع خودرو را تغییر داده و آن را در حد بالاتری به عنوان مثال برای حرکت در جاده‌های ناهموار قرار داد. این تنظیم کننده همچنین دارای دو حد نهایی ارتفاع می باشد که حد بالایی صرفاً برای تعویض چرخ و حد پایینی جهت انجام تعمیرات سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های تعلیق معمولی نظیر سیستم تعلیق خودروی سارا از کمک فنر یا دامپر به منظور کنترل نوسانات چرخ ها و بدنه استفاده می‌شود. این وظیفه در سیستم های هیدروپنوماتیکی توسط جزئی از گوی تعلیق انجام می گیرد. کارآموزی مکانیک
تعویض پروژکتورهای داخل سپر جلو : ابتدا دو عدد پیچ T20 را که در هرطرف 1 عدد است را باز کرده، سپس پیچهای 10mm را که در هر طرف 1 عدد است را باز کرده و پیچهای زیر سپر، بعد از این مراحل سپر را کشیده و در می‌آوریم، پروژکتورهای در داخل سپر با سه عدد پیچ 10mn مهار شده‌اند که یک عدد از آنها به صورت کشویی می‌باشد، با باز کردن آن‌ها پروژکتورها جدا شده و برای جداسازی کامل آنها موکت آنها را هم بیرون می‌کشیم، برای بستن سپر هم ابتدا سپر را بر روی هدایت کننده‌های سپر که در طرفین قرار دارند گذاشته و فشار می‌دهیم و بعد شروع به بستن پیچهای باز شده می‌نمائیم.
تعویض پمپ هیدرولیک : ابتدا قاب E.C.U را باز کرده و آن را کنار می‌گذاریم سپس تسمه را جدا کرده و با آلن 6mn پیچ پولی را بازکرده تا پمپ آزاد شود بعد پیچهای لوله‌های روغن را باز کرده که یکی از این لوله‌ها روغن مربوط به فرمان هیدرولیک را تامین می‌کند و دیگری روغن کل مداد را، این پمپ یک پمپ 8 سیلندر می‌باشد که 6 سیلندر آن در اختیار فرمان هیدرولیک قرار دارند و 2 سیلندر آن متعلق به مجموعة مدار می‌شود.
از عیب‌های عمده آن نشتی می‌باشد که در بیشتر اوقات با تعویض اورینگ‌های مربوط که یکی سبز رنگ و دیگری مشکی رنگ است این عیب برطرف می‌شود. اما زمانی که نشتی به دلیل خورده شدن نشیمنگاه اورینگ‌ها بیش از حد باشد که با تعویض اورینگ‌ها نمی‌توان نشتی را برطرف کرد باید کل مجموعة پمپ هیدرولیک را تعویض کرد که این مورد هم بسیار شایع است.
تعویض تسمة تایمینگ : ابتدا چرخ جلو راست را باز کرده، کاورهای دور گلگیر را جدا کرده، سپس دو عدد مهرة روی قاب تسمه تایمینگ را باز کرده و بعد از آن 5 عدد T25 را از روی قاب تسمه تایمینگ باز می‌کنیم، حالا دسترسی به تسمه پیدا می‌کنیم، برای درآوردن تسمه با قرار دادن یک دسته بوکس تسمه سفت کن را برطرف کن جلو می‌کشیم تا تسمه آزاد شود، توجه می‌کنیم قبل از بیرون آوردن تسمه ابتدا موتور را در وضعیت تایم قرار می‌دهیم به این صورت که از مادگی پولی 5 دندانه به بالا شروع به شمارش می‌کنیم که باید دندانة پنجم روبروی شاخص قرار گیرد بعد از اینکه این کار را انجام دادیم تسمه تایم را از جای خود بیرون می‌آوریم.
مراحل بستن عیناً مراحل باز کردن می‌باشد.
تعویض شمع‌ها : ابتدا سوکت کوئل دوبل را بیرون کشیده سپس با باز کردن 6 عدد پیچ T30، کوئل دوبل را از جای خود بیرون آورده و دسترسی به شمع‌ها پیدا می‌کنیم، حالا برای باز کردن شمع از بکس شمع با اندازة 16mn استفاده می‌کنیم. مراحل بستن همانند باز کردن آن می‌باشد.
تعویض سیستم ترمز دستی : ابتدا چرخه‌ها را باز کرده سپس سر کابل را از نگهدارندة آن که روی کالیپر است جدا می‌کنیم بعد نگهدارندة سیستم ترمز دستی که زیر اتاق با دو پیچ 10 مهار شده را باز می‌کنیم و هر دو سیم را از جای خود بیرون می‌آوریم. قابل توجه است که کابل‌ها هر دو سیم را از جای خود بیرون می‌آوریم. قابل توجه است که کابل‌ها هر دو به یک اندازه بیشتر بلکه اندازة بزرگتر برای چرخ جلو راست است که در قسمت بالایی نگهدارنده سیم ترمز دستی نصب می‌شود و دیگری که کوتاه است برای چرخ سمت چپ است و در قسمت پائینی نصب می‌شود. در ضمن ترمز دستی زانتیا بر خلاف سایر خودروها بر روی چرخهای جلوی آن نصب گردیده.
دلیل نصب ترمز دستی زانتیا بر روی چرخهای جلو : این خودرو چون مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع می‌باشد به همین دلیل در هنگام تغییر ارتفاع محور عقب این خودرو حرکت چرخشی حول محور انجام می‌دهد و به همین دلیل نمی‌توان ترمز دستی را روی چرخهای عقب نصب کرد چون مانع بالا و پائین رفتن عقب خودرو می‌شود.

فهرست مطالب

آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM
گزارش کار
مقدمه
اساس کار سیستم
سیستم فرمان هیدرولیک
لوله‌های هیدرولیک Hydraulic Pipes
شیر اطمینان Safety Valve
سیستم تعلیق
تصحیح کننده های ارتفاع Height Correctors
شیر ضد نشست Auto-Sinking Valves
سیستم ترمز Braking System
سیستم فرمان هیدرولیک Power Assisted Steering
منابع
نقشه‌های مدارات هیدرولیکی و الکتریکی زانتیا
    
 
 آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک زانتیا و XM


دانلود فایل